Resacos grundare, Olli Junes, har omfattande erfarenhet av att leda försäljning och marknadsföring i tillväxtföretag. I januari 2022 var affärsidén för Resaco att erbjuda försäljningsträning för företag som söker tillväxt genom digital marknadsföring.
Företaget var aldrig tänkt att bli en digital marknadsföringsbyrå. Digital marknadsföring är en bransch med låga marginaler, stora egon och ibland rentav lögner gentemot kunderna.
Efter några månaders sökande efter samarbetspartners inom digital marknadsföring blev det klart att det inte fanns någon aktör på marknaden som verkligen förstod ledningsnivåns tänkande och tillväxt.
Tjänsten behövde utvecklas internt.
Henni Nurminen ansluter sig till Resaco som den andra grundaren.
Henni har erfarenhet av att konsultera tusentals företag inom Googles betalda annonsering. Hon insåg att det fanns ett behov på marknaden för en aktör som, istället för projektförsäljning och kampanjer, kunde ha en långsiktig strategi och vara en strategisk partner för kunden.
Resacos digitala marknadsföringsteam började formas och tjänsten utvecklas utifrån följande teman:
År 2023 var ett år av grundläggande förstärkning för Resaco. Vi satsade inte på försäljningstillväxt. Trots detta ökade vi vår omsättning med 60 % (262 tusen euro till 419 tusen euro).
Vi anser detta vara en framgång, eftersom Resaco inte hade någon nyförsäljning. Alla kunder kom genom rekommendationer.
År 2023 uppnådde vi en rörelsevinst på 9 %, vilket är genomsnittet inom digital marknadsföring, och vi är nöjda med det.
Det är viktigt att notera att vi uppnådde detta samtidigt som vi fördubblade personalstyrkan, bibehöll lönsamheten och investerade i tillväxt och utveckling utan extern finansiering eller aktiv försäljning.
Efter två år av grundläggande arbete och utveckling av processer är 2024 ett år av tillväxt. Försäljningen drog igång i januari 2024.
I år kommer Resaco att växa med flera nya professionella inom innehållsproduktion, betald annonsering, kundansvar och produktionsledning. Vi planerar inte att växa på bekostnad av produktion och kundupplevelse, utan försäljningen och rekryteringen kommer att anpassas efter produktionskapaciteten.
Under 2024 lägger vi grunden för Resacos internationalisering.
Resacos vision är att vara den bästa arbetsmiljön för distansarbete i världen. Vi arbetar redan över tre olika tidszoner och på sju olika platser.
Vår mission är att bli marknadsledare inom säljdriven digital marknadsföring.
Utvecklingstakten inom digital marknadsföring ökar. Gamla metoder faller bort och nya uppstår. Det är marknadsekonomi.
På Resaco arbetar vi redan på internationell nivå. Men det räcker inte – vi har som mål att bli de bästa i världen på det vi gör.
Hoppa ombord, för detta tåg leder i rätt riktning.
Vi lämnar inte ett erbjudande om samarbete om vi inte är helt säkra på att vi kommer att lyckas. Därför är det värt att ta kontakt och prova.